Zie en ontdek
Zie en ontdek
Elk kind op de Jacobusschool komt tot zijn recht als het onderwijs rijk is en tot de verbeelding spreekt. Het kind leert het meest in een veilige ruimtelijke omgeving waar al hun zintuigen worden geprikkeld. Op de Jacobusschool werken we daarom niet alleen in het lokaal en vanuit boeken. Wij ontdekken de wereld met materialen, buiten en met spel/fantasie. Op deze manier maken we onze lessen rijker en aantrekkelijker.
Naast het basisaanbod van rekenen, taalverzorging, lezen en zaakvakken verrijken wij de kinderen met lessen van vakdocenten. Zo werken de kinderen van leerjaar 1 t/m 8 geregeld in de moestuin en kookstudio en krijgen de kinderen judolessen.
Leerpleinen
Op De Jacobusschool werken wij in drie verschillende pleinen. Het onderbouwplein (leerjaar 1 & 2), het middenbouwplein (leerjaar 3, 4 en 5) en het bovenbouwplein (leerjaar 6, 7, 8).
Onderbouwplein
Het onderbouwplein bestaat uit twee groepen 1/2 en een instroomgroep. De instroomgroep is voor leerlingen van 4 tot ongeveer 4,5 jaar, zodat zij in een kleine groep met veel aandacht van de groepsleerkracht de schoolvaardigheden kunnen aanleren.
Het onderbouwplein werkt niet alleen in hun lokalen, maar ook in de hal zijn uitdagende hoeken passend bij het thema gemaakt. Hierdoor is er voor de kinderen meer ruimte, meer uitdaging en meer contact met alle kinderen van het onderbouwplein. Daarnaast heeft het onderbouwplein een eigen buitenlokaal en krijgen zij twee keer per week les in de moestuin.
Middenbouwplein
Op het middenbouwplein werken de leerjaren 3, 4 en 5. In leerjaar 3 starten de kinderen in een enkele groep. Dit betekent dat zij alleen met kinderen van leerjaar 3 in de klas zitten. De leerjaren 4 en 5 zijn verdeeld over basisgroepen met beide leerjaren. Dit heeft meerder voordelen voor de kinderen, zoals: het jonge kind leert van het oudere kind; oudere kinderen leren zich behulpzaam op te stellen ten opzichte van jongere kinderen en kinderen leren zelfstandig te werken. In de basisgroep werken de kinderen samen aan o.a. de dagstart, gymlessen en zaakvakken.
Voor de vakken reken, taal, spelling en lezen werken de leerlingen niet in hun basisgroep maar op leerjaar. Zij krijgen dan les van de vakspecialisten van het middenbouwplein. Dit heeft als voordeel dat de leerkrachten van uw kind feeling hebben met en kennis hebben van de vakken die zij geven. Ook de klaslokalen kunnen specifieker worden ingericht op de vakgebieden, waardoor er een rijkere leeromgeving ontstaat.
Bovenbouwplein
Het bovenbouwplein werkt met de leerjaren 6, 7 en 8 op een vergelijkbare manier als de leerjaren 4 en 5, maar een stapje verder in de opbouw naar zelfstandigheid. Na de dagstart in de basisgroep hebben kinderen een persoonlijk rooster om instructielessen te volgen bij de verschillende vakspecialisten. Daarnaast is er tijd en ruimte om (onder begeleiding) de opdrachten uit de lessen te verwerken en aan eigen doelen te werken. Het is hierdoor mogelijk om het aanbod voor de kinderen op niveau aan te passen. Een leerling in groep 7 die al voor loopt met rekenen, kan meedoen met groep 8. Wanneer lezen juist nog erg lastig is kan dezelfde leerling met dit vak juist meedoen met groep 6. Hierdoor hoeven leerlingen niet meer een apart programma te volgen wanneer zij afwijken van een gemiddelde ontwikkeling, maar volgen ze enkel op een ander tijdstip hun instructie.
Brede ontwikkeling
Op De Jacobusschool werken we gericht aan hoofd, hart en handen.
Met hoofd bedoelen wij het opdoen van kennis van vakken als rekenen, taal, spelling en lezen, maar ook aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Handen staat voor het aanleren van vaardigheden, zoals het omgaan met verschillende gereedschappen tijdens techniek-, kook- en groenlessen of vaardigheden die nodig zijn bij gym- en judolessen. Hart staat voor de persoonsontwikkeling die o.a. centraal staat tijdens de Kwink-lessen. Hierin wordt preventief gewerkt aan pesten en storend gedrag in de school door te sturen op 5 belangrijke competenties; besef van jezelf, besef van de ander, keuzes maken, zelfmanagement en relaties hanteren.
Basisvaardigheden
De kern van de basisschool is natuurlijk het leren van de Nederlandse taal en rekenen. Dit hebben wij verdeeld over 5 basisvakken, namelijk; lezen, taal, spelling, rekenen en automatiseren.
Lezen
In de leeslessen oefenen de kinderen hun technische leesvaardigheid met zelfgekozen boeken uit de schoolbieb. De Jacobusschool heeft een aanpak gericht op voorbereidend, aanvankelijk en voortgezet lezen. Betrokkenheid bij lezen, motivatie en het maken van (voor)leeskilometers staan voorop. Wij gebruiken geen methode, maar een methodiek waarmee we leerlingen leren lezen aan de hand van boeken die ze leuk vinden.
Vanaf groep 5 oefenen de kinderen thematisch met leesbegrip. Lezen, praten en denken over rijke teksten uit kinderboeken biedt betekenisvolle leessituaties en kinderen krijgen weer zin om een boek te lezen. Hoe zou het verhaal verder gaan? Welke leuke informatieteksten staan er nog meer in dit boek?
Taal, Spelling en Rekenen
Deze vakken worden aangeboden volgens het expliciete directe instructiemodel. Dit betekent dat elke les een duidelijk doel heeft dat concreet en controleerbaar omschrijft wat de leerlingen aan het einde van de les weten of kunnen. Dit zorgt voor inspirerende en doelgerichte lessen, omdat de leerkracht en de leerlingen precies weten wat er onderwezen en geleerd gaat worden. Tijdens de les doorloopt de klas de volgende stappen: de leerkracht doet het voor, we doen het samen, de kinderen doen het samen, de kinderen doen het zelfstandig.
Automatiseren
Bij rekenen maken we onderscheid tussen het aanleren van nieuwe kennis en vaardigheden (rekenen) en oefenen om aangeleerde kennis en vaardigheden nauwkeuriger en sneller uit te voeren (automatiseren). Voor het automatiseren zetten wij het programma ‘Met Sprongen Vooruit’ in. De leerlingen ervaren deze lessen en educatieve spellen als leuk en betekenisvol waardoor ze meer plezier in rekenen krijgen. De leerlingen bewegen, gebruiken hun eigen lijf en de eigen producties zorgen voor een grotere betrokkenheid. Deze positieve wisselwerking tussen inhoud en vorm zorgt ervoor dat de resultaten bij leerlingen die les krijgen op basis van Met Sprongen Vooruit omhooggaan.
Aanmelden
Wat leuk dat u uw kind wilt aanmelden op KBS Jacobus! Wij leiden u graag rond door ons gebouw om u mee te nemen door ons rijke onderwijs, zodat u en uw kind een compleet beeld hebben van de school. Wij vragen u daarom als ouder(s) altijd samen met uw kind(eren) naar de rondleiding te komen.
Wilt u een afspraak maken voor een rondleiding?
Neem dan via onderstaande wegen contact met ons op.
Wilt u meer lezen over het aanmelden op onze school?
Lees dan onze volledige aanmeldprocedure.